Etiketter

, ,

Familjen ville till havet och bada. Vi styrde färden till Blekinge, närmare bestämt till Karlshamn och Sternö. Där finns ett fint naturområde med badplats och kioskservering. Längs den sista delen av vägen dit och runt naturområdet finns industrier och hamnar. Detta stör dock inte natur- och badupplevelserna enligt mitt tycke eftersom de inte är påträngande nära (inte i blickfånget). Nu blev det inget bad för mig eftersom jag tog kameran och vandrade runt i omgivningarna. Men jag lyssnade även på podcast (Bildradion) när jag kände mig klar med fotograferandet och naturligtvis njöt jag liksom övriga familjen av den medhavda matsäcken. Som ni kanske redan har räknat ut varade utflykten över de ”sämsta” fototimmarna på dygnet och året: mitt på dagen under högsommar. Men polarisationsfilter och bilder i skuggan under lövverket gör att det fungerar förvånansvärt bra att ta bilder även vid den tidpunkten, även om det var i varmaste laget att kånka runt på kameraryggsäcken och stativet. Har här valt att visa bilder av trädstammar och grenverk i svartvit eftersom det generellt sett passar bra för denna typ av ”grafiska motiv”. Samtidigt får jag då enklare att hantera kontrasterna mellan dunkel och solfläckar. Detta hindrar dock inte att jag avslutar med ett par färgbilder med ursprunglig hög kontrast! Har dock i bildbehandlingen minskat kontrasten och färgmättnaden i dessa bilder.

Sternö Sternö Sternö Sternö Sternö

