Etiketter

Jag kan bara konstatera att jag blivit mer och mer fascinerad av intima landskap, inte minst efter Patrik Larssons dagskurs i Söderåsen och dess omgivningar i början på juni. Visserligen har jag i stort sett alltid gillat naturbilder med lite snäva utsnitt, men det som betecknas intima landskap innehåller fler dimensioner än närheten till motivet. Ett extra sug i magtrakten blev det när jag i somras skaffade boken ”In wildness is the preservation of the world” där Eliot Porters fotografier illustrerar Henry David Thoreau poetiska texter om naturen. Texterna är ungefär hundra år äldre än bilderna vilket gör det än mer spännande och tänk- och sevärt. Men det är framför allt Eliot Porters bilder som är behållningen.

Så när vi hälsade på bekanta på Sturkö i Blekinge skärgård för några veckor sedan blev det jakt på intima landskap. Först ett mycket kort besök på grannön Tjurkö under den mulna lördagen och därefter en längre tur i regnvädret på Sturkö under söndagen. Största delen regnade det tack och lov ganska stillsamt, men i slutet av vandringen blev det onödigt blött…

Bilderna nedan är mina tolkningar och försök till att under dessa dagar skapa bilder inom kategorin intima landskap (men jag misstänker att bilden med spegling i stenbrottsdammen inte formellt platsar i kategorin). Du kommer inte att finna bilder med skummande hav eller dramatisk himmel, vilket kanske varit ”normalt” efter ett besök på skärgårdsöar i rusk- och gråväder, men jag hoppas att du uppskattar bilderna ändå!

20140830-0004

Tjurkö

20140830-0002

Tjurkö

20140831-0012

Sturkö

20140831-0003

Sturkö

20140831-0013-2

Sturkö

20140831-0022

Sturkö

20140831-0027

Sturkö

