Etiketter

, , ,

I lördags tittade solen äntligen fram i Växjö. Visserligen sken solen inte från en klarblå himmel, tunga moln fanns kvar. En bit in på dagen tog jag på lite sportiga kläder och traskade iväg en runda i närskogen, ibland spingandes ibland gåendes. Hade tagit med mobilen ifall det skulle dyka upp något bildmässigt.

Första stoppet blev när jag såg grässtrån med vattendroppar som blänkte i motljuset. Tyvärr blev den bildmässigt bästa bilden kraftigt underexponerad. Med Lightroom kunde bilden förbättras avsevärt, men färgerna blev ”otjänliga”. Provade då svartvit och då blev resultatet ett snäpp bättre, men fortfarande är bilden kornig. Men kanske helt OK?

Hollstorp-DanzigFortsatte med ganska raska kliv tills det blev två nya stopp och nya motljusbilder. Denna gång dolde jag solen lite bakom träd, så exponeringen blev enklare att hantera för mobilkameran. Efter lite efterarbete i datorn blev resultatet så här:

Hollstorp-Danzig Hollstorp-DanzigFör min egen del tycker jag att bildkvaliteten blev förvånansvärt bra med tanke på de besvärliga ljusförhållandena. Värt att notera är att min mobiltelefon definitivt inte är av modernaste snitt, en iPhone4.

 

 

