Etiketter

, , , , , ,

Kameran har vilat länge, åtminstone med mina mått mätt. Från nyårsafton tills i lördags. Då tog jag mig flera hundra meter bort för att ta några bilder. Det blev som så många gånger förr en bekväm tur till grannskogen. Det skulle vara helmulet enligt väderprognosen, men solen lyckades då och då hitta en glugg i molntäcket som snabbt rörde sig över himlen. Rätt som det var friskade vinden i och det kom lite snö. Är vi redan i april? Nej, det är långt dit och de sköna vårblommor som då finns att föreviga. I mitten av januari mitt i Småland (sett väst-öst) är det skog som gäller och den är som bekant en outsinlig källa till intressanta motiv.

Först stannade jag upp vid några vattendroppstyngda lövträd (ja, några löv satt kvar) och väntade in de korta solglimtarna, men jag konstaterade efteråt att det inte blev några bra bilder av det motivet. Hade nog kunna bli något om jag gått närmare men jag ville ha en helhetsbild. Stannade sedan vid några träd som jag tyckte var intressanta, de bildar ju en liten bukett.

20150117-0016Sedan blev det dags att besöka en liten höjd, där jag visste att det finns några förvridna och mossiga träd. Hittade denna gång följande trädverk, som jag fotograferade med makroobjektivet eftersom jag ville ha lite teleeffekt (en ”kompakt” bild) och kort skärpedjup.

20150117-0018Eftersom makroobjektivet var på började leta makromotiv. Alltid lika spännande. Vid datorn upptäckte jag att just dessa motiv gör sig bäst i svartvit.

20150117-0024 20150117-0030Sedan, fortfarande på samma kulle, hittade jag en grov björk som delat sig i unga år. Utmaningen var att hitta en så bra komposition som möjligt.

20150117-0037Nästa och sista anhalt blev en liten våtmark, som jag i förväg planerat att besöka. Jag letade efter ett intressant intimt landskap och detta är vad jag till slut fann.

20150117-0040

 

 

 

