Etiketter

,

Var på tjänsteresa härom veckan i Oskarshamn. Hade förberett mig för ett eller flera stopp i naturreservat på vägen hem. Nu drog arbetet ut lite på tiden så jag lämnade Oskarshamn sent på eftermiddagen och insåg direkt att jag nog inte skulle hinna med mer än ett fotostopp innan det blev för mörkt. Valde då naturligtvis det naturreservat som låg längst hemifrån av de jag hade på listan. Det var Fårhagsberget i Oskarshamns kommun, en liten bit söder om väg 37/47 ett 10-tal km från Oskarshamn. En kombination av något bristfällig vägbeskrivning från webben och lite ouppmärksamhet från min sida gjorde att jag körde förbi den minimala parkeringsplatsen (mitt i ett vägskäl). Dessbättre insåg jag snabbt mitt misstag, funderade lite och vände därefter tillbaka, parkerade i vägskälet, drog på stövlarna och plockade fram den lilla kameran och nödprovianten (nöt-/russinblandning).

Valde att gå på leden i nordvästra delen av naturreservatet, där det finns ett härligt höjdparti. Jag tycker att detta är ett trevligt naturreservat, värt att besöka och bekvämt nära en väg som det är stor chans att man som Växjöbo åker då och då.

