Etiketter

, , , ,

Ett av de mest spektakulära, omväxlande och vildmarksbetonade naturområdena nära Växjö är Notteryds naturreservat, strax utanför stadsdelen Sandsbro. För ett par veckor sedan satte jag mig på cykeln och trampade i väg de 8 kilometrarna till destinationen, utrustad med en bantad fotorygga och matsäck som skulle räcka några timmar. Stativet lämnade jag hemma trots gråvädret. Det senare innebar att jag allt som oftast fick skruva upp ISO-talet, men det visade sig inte innebära några direkta kvalitetsproblem för bilderna. När jag svängde in mot parkeringen vid den nedlagda skjutbanan fanns där en skylt där det stod att jakt pågår… vilket drog ner humöret. För en kort stund. Området är stort och efter fråga till jägarna, som höll på att samlas på parkeringen, vara vi överens om att min ursprungliga plan om fotograferingen runt Gripeberg fornborg och Stensjön skulle kunna ske utan problem.

Första målet var att fotografera stora och större stenar på och vid fornborgen. På vägen dit fastnade jag även för motiv som stubbar, skägglav, omkullfallna träd m.m. Dock fick stenarna välförtjänt stor uppmärksamhet. Insåg att jag i många års tid försummat den mångfald av motiv som uppenbarligen alltid har funnits där!

Det andra målet var att ta mig ner till Stensjön, bakom fornborgen. Detta är ett område som jag inte besökt tidigare, vilket jag nu inser att jag borde gjort! Härlig klippbrant. Dessutom fann jag ett par kaosartade motiv… och utflykten hade därmed redan infriat mina förhoppningar.

Trots att mina mål var uppfyllda tillbringade jag ytterligare en stund runt och på fornborgen vilket gav ytterligare några intressanta motiv, de flesta med stenar i en tydlig eller mindre tydlig huvudroll, ibland i konkurrens med ett intressant träd – dött eller levande.

(Klicka och bläddra mellan bilderna för bästa bildupplevelse, detta gäller särskilt de kaosartade motiven!)