Etiketter

, , , , ,

I mitten på oktober är det vanskligt att ge sig ut i skogen, älgjakt kan pågå i stort sett överallt vårt land. Men det finns ett landskap som saknar älgar: Gotland! Det har orienteringsklubbarna på ön tagit fasta på och ordnar varje år en tvådagarstävling i mitten på oktober. Denna gång sammanföll tävlingen med värmeböljan som på flera håll i landet, bland annat i Visby, gav den högsta temperaturen som uppmätts så sent i oktober. Vi åkte till landets största ö på torsdagskvällen och fick på så sätt en långhelg med tre heldagar i det sköna vädret.

Under fredagen gjorde vi en heldagsutflykt till Fårö. Första anhalten blev Digerhuvud, där blev det flera stopp med avslutning vid fiskelägret Helgumannen. Vi hade tänkt fortsätta till ytterligare ett raukområde, Langhammarshammaren, men tji fick vi. Den enda vägen dit var stängd på grund av vägarbete. Vi åkte i stället till Fårö fyr. På vägen dit passerade vid Kutens bensin, ett udda ställe med en salig blandning av motorrelaterat skrot, gamla prylar, restaurang och fik. Där hade jag planerat att vi skulle fika. Det var öppet när vi körde ut till fyren, men inte på vägen tillbaka. Tji fick vi igen! (De hade förvisso inte några fasta öppettider, men detta kändes snopet…). Men sedan stod oss lyckan bi, vi hittade ett öppet litet fik i Fårösund! De hade riktigt god fika, dessutom till modesta priser.

Lördagen ägnade vi först oss åt tävling (gick inte speciellt bra för min del). Både lördagens och söndagens tävling gick vid Garde, som ligger mellan Hemse och Ljugarn. Efter en sen lunch i Ljugarn åkte vi till naturreservatet Grogarnsberget, nordöst om Ljugarn. Där välkomnades vi av underbart kvällsljus!

Som planerat lät jag kompassen vila på söndagen för att helt ägna mig åt fotografering i raukfältet Folhammar (naturreservat strax norr om Ljugarn) medan de andra i sällskapet framgångsrikt ägnade sig åt orientering. Hade det varit mitt i sommaren hade den klarblå himlen varit förödande för fotografering bland dessa stenstoder, men denna tid på året står solen tacksamt nog ganska lågt på himlen även mitt på dagen. Solljuset hjälpte nu till att synliggöra det som vind och vågor under många många år skulpterat fram. Jag tyckte mig kunna identifiera flera raukfigurer: människoansikten, hundar, katter, småbjörnar m.m.

[Klicka gärna på valfri bild för större format, bläddra sedan mellan bilderna!]