Etiketter

, , ,

Delar av familjen har varit på skidresa en vecka söderut. Jag åker inte skidor utförs, men jag fick förtroendet att köra dem till Kalmar flygplats vid deras utresa förra söndagen och hämta dem i söndags från samma flygplats. När de hade bokat resan och chauffören bestämde den senare sig för att passa på tillfället att ta en fototur till Öland i samband med lämning och hämtning. Jag har aldrig varit på Öland under vintern, det har för mig blivit som för många andra att utflykterna till den avlånga ön i öster sker främst på våren och sommaren. Undantaget från det är en hösthelgutflykt för några år sedan.

På senare åren har jag haft tanken att det vore intressant att se Öland i vinterskrud. Men att det skulle råda vinterväder någon av de dagarna som bokats för besöken i februari var väl knappast troligt? Men se, natten till deras avresedag kom det ordentligt med snö! Främst här hemma, men även en del på Öland. Fullt tillräckligt för att landskapet skulle få en mycket speciell prägel. Jag följde den grovplanering som gjorts vid skrivbordet några dagar före, dvs. en tur söderut till några platser jag besökt tidigare. Det var väldigt stillsamt på ön, jag såg inte till några andra fotograferar eller hundrastare, men en hare, ett rådjur och några småfåglar kom i blickfånget. Men de blev inte motiv utan det blev, som oftast annars, främst träd som fångade mitt intresse.

[Klicka gärna på valfri bild för större format, bläddra sedan mellan bilderna!]